Hva er School of Gaming sin rolle i Norges kommuner?
School of Gaming er et digitalt konsept som bruker spill som normalt sett blir brukt til å game, som verktøy for refleksjon og læring.
Akkurat nå bruker de Minecraft som svært mange barn mellom 8-12 år har kjennskap til, i tillegg til at dette spillet er blant de som blir brukt hyppigst på skolene ettersom det har en versjon for utdanning. StatPed f.eks peker spesielt på at spill som mestringsarena er spesielt gunstig, ettersom barn som ellers sliter med å finne sin plass i klasseromsundervisning eller på fotballtrening, ofte har mer fremoverlente roller som ledere og samarbeidspartnere på en arena de er trygg i.
En aktiv bidragsyter blant utfordringer knyttet til oppvekst
Hvordan jobber School of Gaming med dette?
- Allerede med suksess i ulike land, har de som mål å skape en positiv sosial innvirkning gjennom utdanning, opplæring og coaching av barn i alderen 7-12, og samtidig forhindre sosial ekskludering blant ungdom og fremme positiv spillkultur i samfunnet.
- School of Gaming har forankret i sine sosiale mål at arenaen skal være et sted hvor barn skal lære å ferdes på internett, verdien av samarbeid og få utvidede vennskap.
- De tror på at slike arenaer som School of Gaming er fremtidens arenaer for veiledning, kompetanseutveksling og sosiale settinger.
- Det er viktig å møte barna der de er, i omgivelser de er trygge i og kan bygge relasjoner.
Digitale foreldremøter
Dette krever at man har som mandat å lære opp foreldregenerasjonen til barna som spiller hos oss, om spill, mediedanning og digitale medier. Manglende involvering er en av hovedårsakene til at foreldre ikke vet hva gaming er, hva slags innhold og sosiale aspekter barna møter i sosiale medier. Svært mange av foreldrene ønsker likevel veiledning og informasjon på dette, og behovet er økende. Derfor har School of Gaming også satt av 1 time hver andre uke til digitalt foreldremøte der man sammen kan snakke om disse aspektene ved barnas liv.
Vi må anerkjenne behovet for flere møteplasser
Flere møteplasser er et av de største ønskene blant unge etter en pandemi som har fratatt de noen av de viktigste årene i livet sitt, i tillegg til at man må sørge for at disse møteplassene er trygge. I mange steder og bygder er skolene de eneste sosiale møteplassene utenom kjøpesenteret. Vi ønsker at møteplassene kan ligge i bibliotekene, i ungdomshus o.l. I en stadig mer teknologisk og digital verden, øker det digitale gapet mellom generasjonene. Det er også et av hovedproblemene rundt foreldrene til barn og unge i dag, men også for våre eldre.
På sikt mener vi at School of Gaming også kan være en møteplass hvor generasjoner knytter nye bånd. Hvor seniorene kan få prøve ny teknologi og hvor barn og unge kan lære opp bruksområder og hva det er. Mange eldre syntes nemlig at teknologi er litt skummelt. Ved å ufarliggjøre det på den måten, kan vi bidra til at det digitale gapet blir mindre blant generasjonene. I tillegg har seniorene mye god livserfaring de kan ta med seg inn til søkende ungdom.