Om ElkjøpElkjøpfondet - Ingen skal havne utenfor

Ingen skal havne utenfor
For mange kan det føles som en selvfølge å ha tilgang til teknologi i hverdagen – men slik er det slett ikke for alle. Derfor ønsker vi å hjelpe folk som strever i dagens teknologiske samfunn, og støtter prosjekter og organisasjoner som jobber med å redusere digitalt utenforskap. Med støtte fra våre kunder gjennom salg av poser har Elkjøpfondet siden 2017 delt ut over 6 millioner kroner.
Tildeling 2025: Slik delte vi ut 1 million kroner!
I 2025 satt vi opp tildelingen på en ny måte for å dele ut mer støtte til flere. Basert på 171 søknader fra lag og foreninger i hele Norge, delte vi ut totalt 1 million kroner til 32 mottakere. Disse ble valgt ut ifra egnethet og spredning i de fem landsdelene Elkjøp er til stede med butikker. Slik sikret vi større sjanse for å nå enda flere nordmenn. Antall søknader viser hvor stort behovet er for å redusere digitalt utenforskap, og vi er utrolig stolte over å kunne bidra til en mer inkluderende digital hverdag for unge og gamle!
Hvorfor dette er viktig:
1 av 3 nordmenn synes teknologien utvikler seg så raskt at det er vanskelig å henge med.
25 % mener ulik tilgang på teknologi skaper økt klasseskille.
24 % av unge under 29 år føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering.
Ingen kan løse alle utfordringer alene, men vi kan gjøre en forskjell – sammen. Tusen takk til alle som søkte og til alle som jobber for å redusere digitalt utenforskap i Norge!
Ny søknadsrunde åpner høsten 2025 – følg med i Elkjøps kanaler.
Mottakere av støtte fra Elkjøpfondet 2025:

Hva er egentlig digitalt utenforskap?
Digitale skiller oppstår mellom de som kan nyttiggjøre seg av digitale tjenester og dem som ikke er i stand til det. Norge ligger langt fremme i digitaliseringen, samtidig ser vi et tydelig teknologisk klasseskille, hvor flere grupper faller utenfor utviklingen. Utfordringene berører hver tredje nordmann og sprer seg på tvers av ulike samfunnsgrupper. Fellestrekkene er at det digitale livet blir vanskelig når noen ikke har råd og tilgang, mangler evne, kunnskap og erfaring, eller holdes utenfor sosialt.
Her er noen av funnene fra årets Teknotrøbbelundersøkelse og Elkjøps kartlegging av digitalt utenforskap i Norden:
65 % av nordmenn tror kunstig intelligens (KI) vil forandre måten vi arbeider og lærer på. Til tross for denne forventningen har bare 20 % av befolkningen testet eller tatt i bruk KI på jobben eller i studiene.
Hver femte av oss (19 %) er bekymret for at KI kan ta fra oss jobben.Hver tredje nordmann (31 %) synes teknologien har blitt så utfordrende at det er vanskelig å henge med i utviklingen. Andelen er økende. 1 av 4 mener ulik tilgang på- og kunnskap om teknologi skaper et økt klasseskille.
- Mange unge sliter også. Flere har problemer med å bruke vanlige digitale løsninger som BankID, mens hver fjerde (24 %) av de under 29 år sier at de føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering.
Bare 10 prosent av de over 60 år sier det samme.
- Nesten hver femte forelder (18 %) sier at barna deres opplever diskriminering, mobbing eller utestenging i forbindelse med online gaming.
42 % av norske foreldre synes det generelt er vanskelig å holde oversikt over barnas digitale liv.
– Endret livet mitt!
Norges Blindeforbund fikk midler til Digital Kafé med opplæring tilpasset nivå og behov. Lærerne besto av et dedikert team fra Elkjøp-butikken på Storo. Synshemmede Unni (68) var en av deltakerne:
«Smarttelefoner og ny teknologi kan være uvurderlige verktøy for blinde og svaksynte, men det finnes nesten ikke opplæringstilbud – og det er ofte lang ventetid. Derfor var det helt fantastisk at vi fikk dette tilbudet.»
– Jeg vil ikke være avhengig av andre
Elkjøpfondet har bidratt med oppdatert utstyr til Stella Røde Kors kvinnesenter i Oslo. Helt siden Nogaye Ladiane (23) kom til Norge for to år siden har hun vært en flittig bruker av språk- og datatilbudet:
«Nå kan jeg gjøre mye jeg ikke kunne før. I hjemlandet mitt bruker de ikke internett noe særlig, men her i Norge brukes det til nesten alt. Det er viktig for meg å klare ting selv og ikke være avhengig av andre.»
– Det har åpnet seg en helt ny verden!
Ekteparet Randi (76) og Christian Magnus (79) deltok på digital bootcamp i regi av Elkjøpfondet og e-sportlaget DNB Nordavind (nå 00Nation):
«Vi er vel litt som barn igjen når det gjelder digital kompetanse og har naturligvis en vei å gå. Men vi har fått mye mer selvtillit! Mange på vår alder lider jo av tastatur-angst og er engstelige for å gjøre feil – men det er ingenting å være redd for.»

Kjøper du pose, støtter du Elkjøpfondet
Av hensyn til miljøet oppfordrer vi alle til å ta med seg handlenett, vesker eller sekk til frakt av småvarer. Handler du stort og tungt hos oss tilbyr vi leveringstjenester – da kan vi også ta med de gamle produktene og emballasjen i retur.
Om du trenger pose kan du kjøpe det i kassa til følgende priser:
3 kr for liten, 5 kr for medium og 7 kr for stor pose.
Vi har besluttet å følge prisene på handleposer i dagligvarekjedene, og allokerer hele inntekten fra posesalget til Elkjøpfondet - hvor pengene er øremerket bekjempelse av digitalt utenforskap i Norge. I tillegg til inntekter fra posesalget setter Elkjøp Norge av fastsatte midler i løpet av året til arbeidet med samfunnsansvar gjennom Elkjøpfondet.