Fra den lykkelige tiden i Elkjøp husker han også at anbudsprosessene mot kommuner og for eksempel sykehus var veldig viktige. – Det var bra avtaler som rullet og gikk med mange produkter. Vi hadde et bredt spekter av produkter fra starten av og kunne oppfylle alle behov kundene hadde, sier han.
Vi lurer på om han tror han kunne solgt like bra i dag?
– Ja, absolutt. Elkjøp har en fantastisk markedsposisjon og et bredt produktutvalg av høy kvalitet. De selger seg nesten selv. Dessuten har Elkjøp en fordel ved at de ikke er tilknyttet spesifikke merker, sier han.
Benny forteller også at samarbeidet internt i Elkjøp er en viktig suksessfaktor. – Elkjøp har mange produktspesialister, så selgerne trenger ikke nødvendigvis å ha dyptgående kunnskap om alle produktene. Selv har jeg vært spesielt interessert i tekniske produkter, forteller han. Likevel ble Richard Benny en av de virkelig store selgerne i Elkjøp Bedrift.