Elkjøps guider og artiklerDatamaskin: Guider og artiklerGuide: Hva skal du gjøre ved feil eller skader på PC-en?

Guide: Hva gjør du når PC-en din er skadet
Det passer like dårlig hver gang. Enten synderen er produksjonsfeil, tordenvær, tyveri eller en kaffekopp på avveie – uhell, skade og feil på PC-en er ikke gøy å bruke tid på. I det ene øyeblikket sitter du og aner fred og ingen fare, og i det neste fylles hodet av spørsmål. Gjelder PC-garantien nå? Har jeg forsikring på PC-en? Når tok jeg sist back-up av innholdet på PC-en? Og hvor er kvitteringen? Husk å puste. Det er heldigvis ikke verdens undergang – det finnes hjelp å få! Disse tipsene om hvordan du går frem vil forhåpentligvis gjøre deg bedre til mote.

Begrens skadene
Uansett hva som har skjedd er det lurt å slå av maskinen, koble fra strømmen og eventuelle eksterne enheter så fort som mulig, før du prøver å få overblikk over situasjonen. Har du sølt på PC-en? Fjern den fra sølet, tørk den med en lofri klut og sett den gjerne opp-ned som en omvendt V og la den lufttørke. Innenfor chassiset sitter mange ekstremt ømfintlige deler. Derfor vil vi understreke viktigheten av at du aldri bør åpne maskinen selv for å tørke eller reparere den, og la alt inni PC-en håndteres av profesjonelle. Før du gjør noe mer med maskinen, kan det være lurt å ta en telefon til kundeservice for sikkerhets skyld, fortelle hva som har skjedd og få deres ekspertråd.
Du må gjerne ta med deg PC-en til Elkjøp Kundeservice og få hjelp der, men det er vanskelig å gi et generelt svar på når du bør dra til butikken. Det kan derfor være en god ide å ringe kundeservice på forhånd.

Kvittering, PC-garanti og PC-forsikring
Det er lurt å finne frem det du har av informasjon om PC-en før du kontakter Elkjøp Kundeservice. Kvitteringen din forteller deg nemlig om garantitiden har gått ut. Finner du ikke kvitteringen kan Elkjøps kundesenter som oftest få skrevet ut en ny til deg.
For bedriftskunder gjelder egne vilkår og betingelser.
Elkjøps forsikring
Dersom du har tegnet forsikring via Elkjøp er du dekket for tyveri i hjemmet, på kontoret eller i fritidsboligen, samt for skader som skyldes uhell og tabber, som fall, søl eller liknende. Forsikring for PC har i tillegg ingen egenandel, og gjelder i hele verden.
Våre bedriftskunder kan også kjøpe Elkjøps forsikring, hvor samme vilkår og betingelser gjelder.

Garanti for bedriftskunder
Vil du vite mer om garantien på din bedrifts-PC? Dette kan du enkelt finne ut av på produsentens hjemmeside. På produsentens hjemmeside kan du oppgi serienummeret på din datamaskin, og se detaljert informasjon og garantien på maskinvaren din.
For garantireparasjoner har du to alternativer:
- Lever eller send inn garanti – Kunden leverer maskinen til vårt servicesenter, eller sender maskinen direkte til produsentens verksted.
- Garanti on-site – Kunden bestiller reparasjon on-site på produsentens hjemmeside. Teknikeren reparerer maskinen hos kunden.

Ta back-up om du kan og ta med til butikk
At det er viktig å ta back-up ofte, er kanskje det verste å få høre når uhellet først har skjedd. Like fullt er det på sin plass å nevne her. Avhengig av hva som har skjedd, kan det hende det er mulig å ta back-up av maskinen også etter uhellet. Gjør det om det er mulig, og om det ikke lar seg gjøre – ikke få panikk helt enda. Det er ikke sikkert bryllupsbildene er borte for alltid.
Får du ikke tatt back-up, er sjansen stor for at vi kan ordne det i butikken. Vi samarbeider også med Ibas, som er ledende i Norden på datarekonstruksjon. Kan vi ikke løse backup i butikk kan vi få hjelp av Ibas.

Hva skjer så?
Alt etter omfanget av skaden eller feilen, får du dommen når teknikerne på Elkjøps kundesenter får tatt en titt. Resten er litt som å ha bilen på verksted.
Du får et prisoverslag i butikk når du leverer inn produktet. Om produktet må repareres, vil du få vite eksakt kostnad. Før vi gjør noe mer får du mulighet til å takke ja eller nei til reparasjon. Takker du nei, får du produktet tilbake og betaler kun avgiften for undersøkelsen.
Reparasjonen kan ta mellom 2-3 uker, men som regel går det fortere..
Vi er din ivrigste supporter
Med en Supportavtale fra Elkjøp får du ubegrenset PC-hjelp. Helt fra du kjøper PC-en til så lenge du ønsker. Når du trenger oss er en teknikker bare et klikk eller en kort samtale unna. Vi kan hjelpe deg via fjernoppkobling til din PC, eller du kan stikke innom et av våre varehus. Som du allerede har forstått, med Supportavtale fra Elkjøp løser alt seg – fordi vi støtter deg hele veien.

Elkjøp gjør hele jobben for deg
På utkikk etter nye hvitevarer? Vi gir deg en oversikt over transport, installasjon og montering av hvitevarer. Elkjøp kan også gjøre hele jobben for deg.