Hopp over navigasjonen
En gruppe mennesker FaceTimer med hverandre

Guide: Slik løser du de vanligste iPad-feilene

En iPad er svært brukervennlig, men av og til fungerer den likevel ikke som den skal. Her finner du løsningen på de vanligste problemene.

Vi finner en løsning: Tjenester for nettbrett

En mann sitter hjemme og jobber på en iPad

Svært mange foretrekker en iPad eller et annet nettbrett til sofasurfingen og som reise-TV på flyet. Stort sett fungerer nettbrettene som de skal. Men også de kan by på problemer.

- De vanligste spørsmålene vi får, er fra kunder som har glemt pinkode eller innlogging til iCloud eller App Store, eller som opplever at iPad-en ikke lader eller har låst seg. En del sliter også med installasjon av apper og å sette opp e-posten til nettbrettet, forteller Kenneth Forland i Elkjøp Kundeservice.

I denne artikkelen forteller han hvordan disse problemene kan løses.

- Kundene er selvfølgelig alltid velkomne til å kontakte oss i kundeservice eller komme innom butikken for å få hjelp. Hvis de har kjøpt supportavtale, kan vi også fjernkoble oss på nettbrettet deres for å løse problemet. Men det er selvfølgelig aller best hvis kunden klarer å løse det selv, sier han.

Deaktivert iPad / glemt pinkode

Hvis du oppgir feil sikkerhetskode seks ganger på rad, får du beskjed om at iPad-en er deaktivert. Da bør du helst ha laget en sikkerhetskopi av enheten din på forhånd - det finnes nemlig ingen annen løsning enn å slette alle data og innstillinger hvis du ikke har gjort dette. Med andre ord bør du alltid sørge for at iPad-en er synkronisert med iTunes eller iCloud. Dette gjør at du kan gjenopprette den etterpå.

Installasjon av apper

For å installere apper til en iPad, åpner du App Store. Logg inn eller opprett en Apple-ID. Velg appen du vil installere og trykk på prisen på høyre side av skjermen. Trykk deretter på Hent og så Installer. Skriv inn Apple-ID-passordet dersom du blir bedt om det.