Hopp over navigasjonen
elkjop_2025_w05-08_weekly-tactical_Display__SoMe__Intern-copy-1920x320-Norwegian-1

Slik fungerer åpent kjøp hos Elkjøp

Hos Elkjøp får du som kunde i mange tilfeller returrett på ditt produkt, også kalt åpent kjøp. Returretten avhenger av hva slags produkt det gjelder, hvilken tilstand produktet er i, og om du er kundeklubbmedlem eller ikke. Ved kjøp på nett vil returretten løpe fra dagen varen er mottatt.

rundt bilde av hvit sirkulær pil på grønn bakgrunn

50 dagers åpent kjøp for klubbmedlemer/bedriftskunder

Som kundeklubbmedlem eller bedriftskunde kan du returnere uåpnede produkter i originalemballasje i inntil 50 dager etter overtakelse. Forseglede produkter må ha ubrutt forsegling. Returretten gjelder ikke for produkter kjøpt med abonnement, Marketplace-produkter og spesialtilpassede produkter som eksempelvis kjøkken og skjermsmart. For retur av Marketplace-produkter må Partner kontaktes for vilkår og nærmere beskrivelse av hvordan retur skal gjennomføres. 

Er du ikke kundeklubbmedlem eller bedriftskunde gjelder tilsvarende returrett i 30 dager etter overtakelse.

14 dagers retturrett ved åpnet emballasje

I tillegg får du som kunde hos Elkjøp 14 dagers returrett på en rekke produkter med åpnet emballasje, forutsatt at produktet ikke har synlige bruksmerker. Ved retur av åpnede/brukte produkter vil en av våre ansatte foreta en vurdering av produktet som returneres. Dersom produktet har synlige bruksmerker, må vi avvise returen. Dersom prøving eller test av produktet i returrettsperioden har gått utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan vi avvise returen eller holde deg ansvarlig for redusert verdi på produktet. Produktet skal returneres i original emballasje, med mindre produktet ble kjøpt uten emballasje (f.eks hvitevarer og Outlet-produkter). 

Unntak fra denne returretten gjelder:

  • Programvare, spill og spillkort med brutt emballasje
  • Mobiltelefoner, smartklokker og sportsklokker med brutt emballasje kjøpt i butikk
  • Hygieneprodukter med brutt forsegling (for eksempel tannpleieprodukter, hud- og kroppspleie-produkter, ørepropper/in-ear hodetelefoner,)
  • LEGO med brutt emballasje
  • Spesialtilpassede produkter (Epoq kjøkken- og kjøkkendeler, skjermsmart-produkter m.m)
  • Produkter solgt av partnere på Elkjøp Marketplace, omfattes av partnernes returrett. Du må da ta direkte kontakt med forhandleren vi selger varen på vegne av, og avtale retur.

For slike produkter nevnt ovenfor har ikke kunden rett til retur etter overtakelse. Åpent kjøp gjelder heller ikke for tilleggstjenester som utføres på produktet før levering. Slike tjenester kan ikke reverseres og medfører brudd på produktets forsegling. Dette gjelder tjenester som Calman-kalibrering av TV, Skjermsmart og andre lignende skjermbeskyttelser, oppsett og klargjøring av PC, TV, nettbrett og lignende.

Spesifikke unntak for B2B

B2B-ordre er ofte store i kvantitet. Vi ønsker at også våre bedriftskunder skal kunne benytte seg av Åpent kjøp, men har noen unntak og krav i tillegg til de ordinære nevnt over:

  • For B2B gjelder Åpent Kjøp ordre på inntil fem identiske produkter.
  • For B2B gjelder Åpent Kjøp alle våre standard produkter, unntaket er spesialbestilte produkter og ferdig installerte/konfigurerte produkter.
Spørsmål og svar om Elkjøps Åpent kjøp garanti